Om invulling te geven aan onze standpunten hebben we een kandidatenlijst samengesteld met een aantal bekende én nieuwe namen. Een mooie mix van vernieuwing en ervaring. Tineke Posthoorn, die zich de afgelopen raadsperiode als nieuw gemeenteraadslid heeft ontpopt tot een maatschappelijk betrokken en uitgesproken politica, is lijsttrekker tijdens de verkiezingen. Op de tweede plaats staat nieuwkomer Anne Souren (40) uit Beilen. Zij is opgeleid als verpleegkundige en is momenteel teammanager bij GGZ Drenthe. Op de derde plek staat ook een nieuwkomer, Ramon van der Sleen (34) uit Nieuw-Balinge. Hij werkt als verkoopadviseur en heeft maatschappelijke ervaring als voorzitter van Dorpshuis De Heugte in Nieuw-Balinge. Op plek 4 staat het ervaren raadslid Jan Beugel (66) uit Westerbork die werkt als postbode, en momenteel de rol van plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad vervult.

Op plek 5 en 6 staan twee talenten voor de toekomst. Nummer 5 wordt ingevuld door Rense Kamstra (30). Hij woont momenteel nog in Beilen, maar verhuist in 2022 naar Smilde. In het dagelijks leven werkt hij als beleidsadviseur ruimte en gebiedsontwikkeling voor de Gemeente Eemsdelta. Op 6 staat Patricia Lauffer (18) uit Beilen. Zij studeert journalistiek aan Hogeschool Windesheim en is maatschappelijk actief als ambassadeur voor ONE.

Plek 7 wordt vervuld door zittend gemeenteraadslid Dirk Jasper Keegstra (44) uit Hooghalen. Hij is werkzaam als gebiedsregisseur bij de gemeente Midden-Groningen. Na acht jaar raadslidmaatschap maakt hij graag ruimte voor vernieuwing. Hij ambieert een coachende rol en blijft zich inzetten voor thema’s als leefbaarheid en bewonersparticipatie. Op 8 staat het ervaren oud-Statenlid Juul Mustamu uit Bovensmilde. Zij is maatschappelijk actief voor de Molukse wijk en het Buurtinfohuis in Bovensmilde, en bestuurslid van huurdersplatform MEVM van woningcorporatie Actium.

Huidig fractievoorzitter Joop Kramer neemt na zo’n 12 jaar raadslidmaatschap (in 4 periodes) afscheid van de actieve politiek. Hij is één van de lijstduwers en zal op de achtergrond betrokken blijven.

Wethouder Dennis Bouwman, tevens kandidaat-wethouder in een nieuw college, sluit de lijst af op plek achttien.

De kandidatenlijst ziet er verder als volgt uit:

1. Tineke Posthoorn, Wijster
  20. José Post-Consent, Nieuw Balinge
  21. Betty Hoogeveen, Smilde
  22. Rieja Raven, Westerbork
  23. Dennis Bouwman, Beilen (kandidaat wethouder)