Door Joop Kramer op 30 maart 2017

Wethouder Dennis Bouwman pleit voor betere toegankelijkheid

Op 29 maart organiseerde de WMO-Raad in het Beurtschip in Smilde een jaarbijeenkomst met als thema ‘Aandacht voor iedereen’. ‘Aandacht voor iedereen’ is een programma dat mensen met een beperking helpt de transformatie van de zorg goed door te komen.

De PvdA had tijdens de jaarlijkse broodmaaltijd van gemeenteraadsleden met de WMO-raad gepleit voor zo’n bijeenkomst, speciaal gericht op toegankelijkheid. Een samenleving zonder drempels. Goede toegankelijkheid is geregeld in het VN Verdrag over de rechten van mensen met een beperking. Ook in Midden-Drenthe is de zorg over het algemeen goed geregeld, maar er altijd verbetering mogelijk en nodig.

Waar gaat het om: betere toegankelijkheid van mensen van een beperking. Voor toegang tot werk, tot huizen, winkels en andere gebouwen en ook tot de digitale wereld. Daarvoor moet beleid komen en dat moet samen met de betrokkenen worden ontwikkeld. De gemeente heeft aantal verplichtingen, zoals het opstellen lokale toegankelijkheidsagenda, aldus het VN verdrag.

Wethouder Bouwman was een van de sprekers op de bijeenkomst. Toegankelijkheid heeft volgens hem te maken met alle terreinen van de samenleving. De gemeente is gelukkig niet op nul begonnen. Goede toegankelijkheid van gemeentelijke gebouwen is al geregeld. Een ingehuurde deskundige loopt alles nog een keer na.

Het verdrag gaat uit van stapsgewijze ontwikkeling, dus niet alles hoeft in een keer. Bij alle voorstellen van de gemeente moet volgens Bouwman een passage over het verdrag komen. Ook bij inrichting van bij nieuwe gebieden kijkt de gemeente naar goede toegankelijkheid. Bij het zoeken naar werk is er bij de consulent veel aandacht voor mensen met beperking. Gelukkig werken lokale ondernemers goed mee. Ook bij vergunningen moeten we nog strenger kijken naar toegankelijkheid. De gemeente gaat dit alles de komende periode verder uitwerken, uiteraard in overleg met de WMO-raad.

Joop Kramer

Joop Kramer (1949), Fractievoorzitter In  mijn studententijd was ik al politiek actief en sinds acht jaar zit ik in de gemeenteraad van Midden-Drenthe. Al zeker dertig jaar ben ik lid van de PvdA, omdat ik geloof dat alle mensen kansen moeten krijgen in deze maatschappij. Of je nou man bent of vrouw, van welke kleur

Meer over Joop Kramer