Midden-Drenthe binnenkort dementievriendelijk?

23 december 2017

Door de vergrijzing neemt het aantal mensen met dementie ook in onze gemeente de komende jaren toe. Dit betekent dat er meer mantelzorgers komen en dat meer inwoners en organisaties in de dagelijkse praktijk te maken krijgen met dementie. De PvdA heeft daarom vorige maand met succes motie ingediend dat ervoor moet zorgen dat Midden-Drenthe het predicaat ‘dementievriendelijke gemeente’ gaat krijgen.

Alzheimer Nederland
Dementievriendelijke gemeente´ is een predicaat van Alzheimer Nederland, dat aangeeft dat een gemeente aandacht heeft voor dementie en de gevolgen daarvan voor de samenleving. Cruciale aspecten zijn het onderhouden van een netwerk waarin wonen, welzijn en zorg participeren, dat de kennis over dementie op peil is en dat begeleiding op maat mogelijk is.

Door de samenwerking met Alzheimer Nederland kan o.a. gebruik gemaakt worden van trainingen voor bedrijven, (vrijwilligers-) organisaties en inwoners. Meer kennis over dementie zorgt voor betere signalering en meer begrip voor mantelzorgers.

Samenwerking in wonen, welzijn en zorg
Midden-Drenthe heeft een goed functionerend welwozo-overleg, een van de eisen voor het predicaat. In dit overleg zitten organisaties uit de disciplines wonen, welzijn en zorg die Midden-Drenthe als werkgebied hebben. Het predicaat betekent erkenning en steun voor deze aanpak en zorgt dat het welwozo-overleg expertise op het gebied van dementie kan uitwisselen met soortgelijke netwerken.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering in begin november heeft het college de motie overgenomen en daarmee is de eerste stap richting een dementievriendelijk Midden-Drenthe gezet.