Door op 25 januari 2017

Aandacht voor startende woningzoekenden

Vanuit de samenleving klonken meerdere geluiden waaruit opgemaakt kon worden dat er in Midden-Drenthe te weinig aanbod zou zijn voor jongeren op zoek naar hun eerste huurhuis. Aanleiding voor Rieja Raven van de PvdA en Erjen Derks van D66 Midden-Drenthe om samen de handschoen op te pakken.

In april organiseerden beide partijen gezamenlijk een inloopbijeenkomst in Café ’t Zwaantje te Beilen, en werd er een vragenlijst verspreid onder geïnteresseerden. Het algemene beeld dat hieruit naar voren kwam: jongeren kiezen voor Beilen vanwege werk, familie en vrienden, zoeken relatief goedkope woningen en wachten (volgens deze peiling) lang op een huurhuis.

Met deze gegevens in de hand zijn beide raadsleden op bezoek geweest bij Woonservice, de grootste aanbieder van huurhuizen in de gemeente Midden-Drenthe. Hoewel de cijfers van de peiling niet overeenkwamen met het beeld dat de woningbouwcoöperatie heeft, worden de signalen serieus genomen. Woonservice heeft aangegeven dat het een onderzoek doet onder jongeren in Midden-Drenthe om de woonwensen in beeld te brengen, en wil tevens in gesprek met groepen jongeren uit de verschillende dorpen. Een goede eerste stap, en een mooi resultaat voor de lokale politiek.

Binnenkort zal Woonservice zonder twijfel een oproep aan de jongeren van Midden-Drenthe doen om het woonwensenonderzoek in te vullen, deel te nemen aan de focusgroepen, of aanwezig te zijn bij een inloopbijeenkomst. Dat is hét moment om jullie stem te laten horen.