Midden-Drenthe is dementievriendelijke gemeente

Door Dirk Jasper Keegstra op 17 juli 2018

1 op de 5 mensen krijgt dementie. Door de verouderende samenleving krijgen we ook in onze gemeente meer en meer te maken met deze ziekte.

De PvdA heeft samen met GroenLinks eind 2017 een motie ingediend om dit onderwerp goed op kaart te zetten. We hebben het College van Burgemeester en Wethouders gevraagd de handschoen op te pakken om dementievriendelijke gemeente te worden. Te onderzoeken wat daarvoor nog nodig was en dat vervolgens uit te voeren, samen met onze partners op het gebied van wonen, welzijn en zorg.

De motie werd in de raad breed gesteund. En uiteindelijk door het College overgenomen.

De afgelopen maanden is er hard gewerkt. Dit in nauwe samenwerking met Alzheimer Nederland afdeling Drenthe, het contactpunt Mantelzorg en het WelWoZo overleg. Zo zijn onder meer bijeenkomsten georganiseerd en trainingen gegeven. Aan medewerkers van de gemeente (o.a. WMO consulenten,  medewerkers van de gemeentewinkel, zwembaden en buitendienst. Ook de stembureaus waren dementievriendelijk gemaakt. Ook is geïnventariseerd of er voldoende casemanagers zijn en is gewerkt aan meer kennis en begrip voor de ziekte in de sociale wijkteams.

Vandaag heeft al dit voorwerk resultaat opgeleverd. Midden-Drenthe heeft het predikaat “dementievriendelijke gemeente” ontvangen. Daar zijn wij heel blij mee.
We hopen dat erkenning van de impact van deze ziekte, het goed omgaan met mensen die deze ziekte hebben, alsook met hun partners en andere mantelzorgers blijvend warme aandacht houdt in onze gemeente.
Dirk Jasper Keegstra

Mijn naam is Dirk Jasper Keegstra (44 jr). Ik woon, heel tevree, met mijn gezin in Hooghalen. Waar word je blij van? Van veel dingen; het landschap om me heen, de natuur, de wisselingen van het weer en van de seizoenen. Van muziek. En van stilte;) Waarom wil je de politiek in? Vanwege de wil

Meer over Dirk Jasper Keegstra