11 december 2023

Leden Groen Links en PvdA maken nader kennis

Leden GroenLinks en PvdA maken nader kennis met elkaar.

In een gezamenlijke bijeenkomst afgelopen woensdag in Buurthuis De Raat in Beilen maakten de afdelingen GroenLinks en PvdA nader kennis met elkaar. De leden zijn positief over een gezamenlijke lijst gemeenteraadsverkiezing 2026. Groene Lintjes uitgereikt aan de Broekstreek.

Onderlinge band

‘Voor de besturen van beide partijen is deze ledenbijeenkomst een logische stap,’ aldus PvdA voorzitter Cor Onderwater. ‘Onze beide fracties trekken in de gemeenteraad al een tijd samen op en wethouder Rieja Raven, opvolger van Dennis Bouman, zit namens PvdA èn GroenLinks in het college. Tijd dus om nu de onderlinge band ook tussen de leden aan te halen. In deze kennismakingsbijeenkomst blikten we terug op de gezamenlijke campagne Tweede Kamer Verkiezingen en concludeerden dat zo’n praktische samenwerking naar volle tevredenheid is verlopen.’

Gezamenlijke lijst

Herman Brink, voorzitter GroenLinks: ‘Het is prettig dat ‘onze’ wethouder en PvdA-lid Rieja Raven ook aanwezig was. Zij liet zich uitvoerig bevragen over de ambities die zij in dit college wil waarmaken. In persoonlijke gesprekken maakten de leden onderling nader kennis met elkaar. De conversatie was heel geanimeerd en verliep in een plezierige sfeer. Voor een aantal was dit de eerste ontmoeting met leden van de andere partij. Een snelle peiling voor een eventuele gezamenlijke lijst GroenLinks-PvdA voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 leverde een redelijk positief beeld op. De meningen liepen uiteen van kalm aan, niet te snel tot meteen doen, morgen mee beginnen. Onze volgende gezamenlijke activiteit is de Proeverij ‘Voedsel Van Dichtbij’ op de komende kerstmarkt Beilen. PvdA schuift aan bij deze, inmiddels traditionele GroenLinks-kerstactiviteit. Samen delen we lekkere hapjes uit van boeren dichtbij en organiseren een leuke prijsvraag.’

Groene Lintjes Broekstreek

De bijeenkomst startte met de uitreiking van Groene Lintjes. Een gebruik van GroenLinks voor waardering van mensen die ijveren voor een eerlijke en sociale samenleving en voor behoud van onze aarde. Dit jaar twee lintjes voor de Broekstreek, de dorpen Balinge, Garminge en Mantinge. Eén lintje voor de vereniging Duurzaam Broekstreek en één voor de Energiecoöperatie De Broekstreek. Peter Mendelts nam de onderscheiding namens Duurzaam Broekstreek in ontvangst ter waardering voor de inzet van de vereniging die ijvert voor een leefbare en duurzame samenleving met grote betrokkenheid van de bewoners voor hun omgeving.

Aanjager energietransitie

Namens de Energiecoöperatie Broekstreek ontving Kees Kuik het lintje voor de inspanning van de coöperatie voor lokale duurzame energie. En ook omdat deze kleine lokale organisatie het aandurft mede-eigenaar te zijn van zonnepark De Mussels. Kees maakte in zijn dankwoord gewag van verdere stappen van de gezamenlijke coöperatie Midden-Drenthe die aanjager wil zijn van de energietransitie voor de gehele gemeente.

Bij de afsluiting van deze bijeenkomst beaamde ieder dat de kennismaking goed is bevallen en in het nieuwe jaar een vervolg moet krijgen.

Foto: Op de gezamenlijke bijeenkomst GroenLinks en PvdA Midden-Drenthe ontvingen Peter Mendelts vereniging Duurzaam Broekstreek (l) en Kees Kuik Energiecoöperatie De Broekstreek het Groenlintje 2023 uit handen van Herman Brink voorzitter GroenLinks. © Bé van der Veen