Door Dirk Jasper Keegstra op 27 oktober 2018

Een sterk staaltje werk

De sociale werkvoorzieningsschap Alescon is nu voor zes Drentse gemeenten actief. Met ingang van het nieuwe jaar wordt het opgesplitst. Dit heeft vooral te maken met twee verschillende zogenaamde arbeidsmarktregio’s. Daarbinnen wordt op het gebied van werk en participatie verschillend tussen gemeenten en andere partijen samengewerkt.

Het zuidelijke deel van Alescon zal onder de naam ‘Stark’ werkzaam zijn in en voor de gemeenten Midden-Drenthe, Hoogeveen en De Wolden. De afgelopen periode is door velen hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Ook de Ondernemingsraad was hier nauw bij betrokken.

Voor de mensen die nu werkzaam zijn bij Alescon verandert er niets. Zij hebben duidelijkheid: ze kunnen erop vertrouwen dat ze kunnen blijven werken op de locatie waar zij nu ook doen. Dat vinden wij erg belangrijk. Verder is er ook voor de begeleiders, coaches en anderen die werken voor Alescon duidelijkheid. Ook zij zijn verzekerd van werk.

Stark wordt een sociale onderneming. Meedoen. Je kunnen ontwikkelen. Daar gaat het om. Stark biedt plaats aan mensen die langere of kortere tijd hulp en begeleiding nodig hebben bij het vinden van passend werk, zinvolle dagbesteding en van alles daartussen in. Binnen Stark wordt dan ook nauw samengewerkt met de sociale dienst van de gemeenten. En ook zal Stark een aantrekkelijke partner zijn voor het bedrijfsleven om opdrachten voor hen uit te voeren.

Het organisatiemodel blijft een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling. Met een bestuur dat bestaat uit 6 wethouders. En met heldere afspraken over het informeren en (vooraf) bevragen van de gemeenteraden als het gaat om beleid en koers van de organisatie. Ook dit is voor onze fractie een belangrijk punt geweest.

Al met al zijn wij tevreden en wensen Stark en alle medewerkers een goede toekomst toe.

Dirk Jasper Keegstra

Mijn naam is Dirk Jasper Keegstra (44 jr). Ik woon, heel tevree, met mijn gezin in Hooghalen. Waar word je blij van? Van veel dingen; het landschap om me heen, de natuur, de wisselingen van het weer en van de seizoenen. Van muziek. En van stilte;) Waarom wil je de politiek in? Vanwege de wil

Meer over Dirk Jasper Keegstra