Aan de slag met aanbevelingen onderzoeksrapport sociale zaken
Aftreden burgemeester
In de raadsvergadering van 30 oktober 2014 maakte burgemeester Broertjes bekend dat hij afziet van herbenoeming. Voor een burgemeester zijn eerlijkheid, integriteit en betrouwbaarheid kernwaarden. Een burgemeester kan alleen zijn werk goed doen als hier geen enkele twijfel over bestaat en zijn gedrag niet ter discussie staat. Wij hebben dan ook respect voor zijn besluit. Maar we zijn ook geschokt, vooral vanwege het persoonlijk drama dat dit voor de burgemeester losmaakt. Wij zijn zeer tevreden over de snelle benoeming van een vervanger, in de persoon van de heer Ton Baas, door de Commissaris van de Koning. Dat doet recht aan de problematiek die op dit moment speelt binnen het bestuur van de gemeente.
Kwaliteitsverbetering beleidDe conclusies en aanbevelingen van het onderzoek naar de gang van zaken op het gebied van uitkeringen en re-integratie vormen de basis voor een kwaliteitsverbetering van beleid en uitvoering. Dit uiteraard in het algemeen belang van de burgers van Midden-Drenthe en in het bijzonder van de mensen die afhankelijk zijn van ondersteuning door de gemeente. We ontkomen er niet aan om terug te kijken, maar de focus moet vooral liggen op de toekomst.
De gemeente is in de aanloop naar het onderzoek in de media erg negatief in beeld geweest. Het woord misstanden is daarbij vaak genoemd en dat woord roept bij iedereen beelden op. Uit het rapport zelf zijn geen misstanden naar voren gekomen – dus ook niet uit de dossiers die rechtstreeks en door cliënten zelf aan het onderzoeksbureau zijn aangeleverd.
Elk mens is uniek
Elk mens is uniek of anders gezegd, geen mens is gelijk. Dit uitgangspunt moet wat ons betreft centraal staan en blijven staan, zeker ook in de uitvoering van ons bijstands- en re-integratiebeleid. Een burger in onze gemeente die noodgedwongen een beroep moet doen op de gemeente, dient op basis van zijn specifieke situatie, zijn specifieke vragen en zijn specifieke problemen te worden geholpen. En het spreekt voor zich dat dit uiteraard wel moet passen binnen de gestelde wettelijke en beleidskaders.
Het vervolg
De grote uitdaging is: hoe blijf je pragmatisch, oplossingsgericht en efficiënt werken in het belang van die unieke burger, maar is navolgbaarheid en transparantie wel de norm.
Navolgbaarheid en transparantie mogen wat ons betreft niet leiden tot bureaucratische vastlegging van allerhande details en doorgeschoten protocollering. Daar heeft de individuele inwoner die hier aanklopt om ondersteuning, echt niets aan.
Het college gaat nu, in samenspraak met de raad, aan de slag met een plan van aanpak om de aanbevelingen nader uit te werken en vervolgens te implementeren. Daarbij omarmt de PvdA de suggestie om waar nodig gebruik te maken van externe en onafhankelijke advisering.
Wij er hebben er alle vertrouwen in dat dit college, in goed overleg met de gehele raad, de gewenste verbeteringen tot stand gaat brengen. Pragmatisch en oplossingsgericht werken, maar wel transparant en navolgbaar.
Klik en lees hier het volledige onderzoeksrapport van bureau Necker Van Naem